Alapszervezeti hírek

ISZ-természetjárók: Ilonca és az Elvarázsolt Vidék Nemzeti Park felfedezése

A KMKSZ ISZ október 14-én újabb természetjáró kirándulást szervezett. Előző utunk – Pokol-bérc túra – nagyon szép közös élményeket szerzett számunkra. Ennek a kezdeményezésnek a folytatásaként került sor az Elvarázsolt Vidék Nemzeti Park és sok más természeti látványosság felkeresésére.

Hat fős csapatunk a KMKSZ ISZ Beregszászi, Ungvári és Csetfalvai Alapszervezet 2-2 tagjából állt. Külön öröm számomra, hogy a KMKSZ ISZ alapszervezetei immár nem csak különálló programokat szerveznek, hanem az összetartás jegyében egymást erősítve közös projekteket is megvalósítanak. A magyar ajkú fiatal nemzedék számára különösen fontos jelen helyzetben az egység és az összetartás.

Gyalogtúránk az Ilosvai járásban található, az Ilnyicka-patak partján fekvő Ilonca nevű falu észak-nyugati részéről, a Csapajev utca végtől indult. Átkeltünk a Jalovoj patakon és kezdetét vette a felfedező út, hisz csapatunk egyik tagja sem járt még korábban a környéken.

A találó nevet viselő nemzeti park számunkra is sok varázslatos élményt tartogatott. Kárpátalja már eddig meglátogatott természeti szépségei méltó sorát bővítette az elénk táruló látvány. Utunk elején rálátásunk nyílt a környező településekre és hegyekre, köztük a Buzsora csúcsra. Ezután beértünk a hatalmas nyír- és bükkerdők rengetegébe, melyek szebbnél szebb tisztásokkal vannak tarkítva. Terveink között szerepelt a Buzsora meghódítása is, de mivel a környék bővelkedik a látnivalókban úgy alakult, hogy egy hatalmas kört tettünk, mely végül 20,5 km-esre sikerül. Így legalább legközelebb is visszatérünk erre a festői tájra.

Az egyik erdei tisztás nyugati csücskében rábukkantunk a Meghasadt-kő nevet viselő sziklára. Ismét pazar látványban és élményben volt részünk. Ennél a résznél elidőztünk, hisz nem hagyhattuk ki, hogy a nevére utaló mély hasadékba le ne ereszkedjünk. A következő, ismét bámulatos látványt nyújtó megállónk a Szmolovaja bába elnevezésű, 10 méter magas sziklasor volt. A tetejéről jól szemügyre vehető volt a környék.

A már járt utakról letérve az erdőrengetegen keresztül folytattuk utunkat. A túra során lehetőségünk nyílt megfigyelni a helyi állat- és növényvilágot. Találkoztunk többek között légyölő galócával és védett foltos szalamandrával. A meredek erdőkön, patakokon keresztül vezető út végén végül visszatértünk Ilonca észak-keleti részére, s a településen áthaladva épségben, szép élményekkel gazdagodva elértük a kiindulási pontot.

A KMKSZ ISZ tervei között szerepel még több hasonló túra szervezése, szeretnénk minél több magyar fiatalnak megmutatni szülőföldünk természeti kincseit, ezzel is arra inspirálva őket, hogy az itthon maradást válasszák.