Alapszervezeti hírek

ISZ természetjárók – Buzsora

Március 21. – az erdők világnapja. 2013-tól világszerte megemlékeznek az erdők és fák jelentőségéről, fontosságáról.
Március 22. – a víz világnapja. 1993 óta minden év e napján a tiszta víz fontosságára, az édesvízkészlet veszélyeztetettségére irányul a figyelem.
Természtjáró csapatunk mindig nagy alázattal vág neki a hegyek meghódításának.

Szebbnél szebb folyóink, erdeink káprázatos látványt nyújtanak számunkra, az érintetlen természetből mindig erőt tudunk meríteni. A kárpátaljai erdők és vizek számtalan felejthetetlen élményhez juttattak már minket, ezért márciusi túránkat e két jeles, felbecsülhetetlen értéknek szenteltük. A csoportunk kihívásoktól meg nem riadó tagjaival, embert próbáló túrával, saját határaink feszegetésével adóztunk a természetnek ezen napok alkalmából.
Az 1086 méter magas Buzsora (Бужора) nevű csúcsot hódítottuk meg.
buzsora1
A lapos, széles, erdőkkel körülvett tisztás, rét a Borló-hegység legmagasabb pontja. A keveset látogatott hely turista útvonalak hiányában nehezen megközelíthető, a vállalkozó szellemű túrázók fantáziájára bízott, hogy mely irányból, milyen terepen próbálják megközelíteni.
Szajkófalva (Осій) települést északi irányba elhagyva elértük az Elvarázsolt Vidék Nemzeti Park területét. E nemzeti park területének, látványosságainak egy részét korábbi túránk során Ilonca irányából már bejártuk. A vidék területén található több nevezetes szikla, tőzegmoha láp, forrás. Gyalogtúránk kezdeti szakaszán egy forrás felé vezető turistajelzést követtünk a Szinyavka folyó mentén, de hamar letértünk erről az útról, ugyanis célunk az volt, hogy a folyókban haladva jussunk fel a csúcsra. Utunk során 15 km-t tettünk meg gyalogosan, de az extrém terepnek köszönhetően ez 8 órába telt.
buzsora3
A rengeteg hátráltató tényező és nehéz körülmény között megemlítendő az eső, havaseső, sár, láp, méter feletti hó, járhatatlan folyók sziklákkal, kidőlt fákkal, hordalékkal tarkított terepe, jéghideg vize (ugyanis kb. 6 óra hosszát haladtunk a folyókban teljesen vizesen), meredek hegyoldal. Miután elértük a követett folyó forrását, a meredek, erdős hegyoldalon, a hóban néhol négykézláb átvágva elértünk egy hatalmas tisztást, ahol a Buzsora csúcs található. Az időjárási viszontagságok miatt a látótávolság mindössze néhány méter volt. Nagy elégedettséggel töltött el mindnyájunkat, hogy meghódítottuk ezt a nem túl magas, de kihívásokkal teli csúcsot.
Ahogy az erdők számára is minden egyes fa nagy jelentőséggel bír, úgy a kárpátaljai magyarság számára is kiemelten fontos minden nemzettársunk, s az, hogy egységben, együtt, itthon képviseljük érdekeinket.